Minősített erdei iskolai program
Alsó tagozatosoknak: Az erdei manó üzenetei
- Lépjünk kapcsolatba a természettel
- Állatok nyomában
- Készítsd magad!
- Kicsi zötykölődő tanösvény
Felső tagozatosoknak: Zselici kincsek nyomában
- A Zselic növényvilága
- A Zselic állatvilága
- Az Almás-patak és vizes élőhelyei
- Erdő és vadgazdálkodás a Zselicben
- Nagy zötykölődő tanösvény
A címek 3 napos illetve 5 napos programot takarnak.
Az 1-2 napra programot kérő csoportokat kérjük, válasszanak a témanapos oktatás foglalkozásai közül.
Az erdei manó üzenetei
1. nap
délután: Az első modulban érzékszerveink segítségével, saját tapasztalatunkon keresztül fedezünk fel egy-egy csodát. A növényvilággal ismerkedünk, felelevenítjük az általános iskola alsó tagozatában tanult ismereteket és azokat játékos formában bővítjük.
2. nap
délelőtt: A második nap az állatok felfedezésére indulunk, most ők a főszereplők, de a növényekről sem feledkezhetünk meg, hiszen élőhelyet, búvóhelyet, táplálékot adnak az állatoknak, az állatok pedig szerves tápanyaggal látják el a talajt.
délután: Az erdőben található termésekből, kövekből, ágakból, levelekből, csigaházból különböző kompozíciókat, dísztárgyakat készítenek a gyerekek. Hangsúlyossá válik a tér, a forma, a szín, a ritmus és ezek megláttatása a természetben.
3. nap
délelőtt: Az erdő és az ember kapcsolatáról, az erdőgazdaság kialakulásának szükségességéről a 3. nap ad az életkori sajátosságoknak megfelelő információkat, kisvasúti kirándulással és rejtvénnyel egybekötve.
Zselici kincsek nyomában
1. nap
délután: Ha eljutunk egy erdei környezetbe, az első, ami elénk tárul, maga a táj. Amit először megpillantunk, az a fák, bokrok sokasága, majd a fűfélék, lágyszárúak gazdag népessége.
2. nap
Ha közelebbről megvizsgálunk egy-egy élőhelyet, akkor vesszük észre, hogy egy életközösséget, egy egymásra utalt világot fedeztünk fel, amelynek fontos részei az állatok.
3. nap
délelőtt: Ha beljebb sétálunk az erdőben, rábukkanhatunk egy kis forrásra, patakra. Az erdő melletti nedves rét pedig körbeölel egy tavat. Újabbnál újabb változatos életközösséget ismerhetünk meg. Közben magával ragad minket a csoda érzése, a tájból fakadó varázslat, melyet minél inkább megismerünk, annál jobban szeretünk. Ha pedig megszerettük, biztosan védelmezni fogjuk.
délután: A természet kincseit felhasználva érdekes és hasznos ajándékokat készíthetünk az öreg bükkfák árnyékában.
4. nap
Mi, emberek is a nagy életközösség részei vagyunk. Régen közelebb álltunk a természethez, tiszteltük, becsültük az élőlényeket, nem egynek varázserőt, gyógyító hatást is tulajdonítottunk. Idővel az erdő és a teljes ökoszisztéma az ember hasznára vált, kielégítette az ember igényeit, amit az ember a fokozott erdőirtásokkal ki is használt. Idővel felmerült az igény az erdők felújítására, kezelésére, törvényi szabályozására. Ezzel elkezdődött az erdőgazdálkodás a fenntartható fejlődés érdekében, amely magával hozta a vadgazdálkodás szükségességét is.
5. nap
délelőtt: Az erdő és az ember kapcsolatáról, az erdőgazdaság kialakulásának szükségességéről az 5. nap ad az életkori sajátosságoknak megfelelő információkat, kisvasúti kirándulással és rejtvénnyel egybekötve.